املاک پرند
املاک پرند

آنچه در این مقاله میخوانید!

برخی گزارش ها حاکی از انجام برخی معاملات در حوزه مسکن با دلار است، اما هنوز مشخص نیست این پدیده تا چه حد بازار مسکن پایتخت را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر بالا رفتن شدید قیمت حتی در مرکز شهر باعث شده خانه اولی‌ها درگیر یک رویا برای به دست آوردن خانه‌ای کوچک شوند.

فرید قدیری، کارشناس مسکن، درباره ادعای معامله مسکن با دلار در تهران به «انتخاب» گفت: نکته‌ای که از سال ۹۷ یعنی بعد از شوک ارزی، در بازار مسکن مثل دیگر بازار‌ها شاهد آن بودیم این بود که معامله گران در دو سمت عرضه و تقاضا، با نگاه به تحولات بازار دلار معامله می‌کردند. حتی اگر سمت فروشنده برای تامین قیمت پیشنهادی فاکتوری ارائه می‌داد به دلار نیز اشاره می‌کرد.

وی افزود: اگر شما منحنی رشد قیمت منفی و مثبت مسکن را نگاه کنید در مقابل تغییرات دلار را نیز در یک نمودار قرار دهید، اثرپذیری بازار مسکن از دلار را مشاهده می‌کنید. هر زمان دلار افزایش پیدا کرده، مسکن نیز گران شده است. به هر حال نرخ دلار و افزایش شدید آن باعث شد که بازار‌های مختلف تقاضای سرمایه گذاری کنند. نرخ دلار نیز یک سری معادلات دارد که مهم‌ترین آن خرید هاییست که برای انتظارات تورمی دلار خرید و فروش می‌شد تا دارایی‌ها حفظ شود.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: تا انتهای پاییز ۱۴۰۱ در بازار مسکن متکی به آمار‌های رسمی بودیم و هر ماه بانک مرکزی میزان رشد مسکن در تهران را اعلام می‌کرد. فروشنده و سرمایه گذار و مشاورین املاک از این چراغ راهنما استفاده می‌کردند. اما گزارش‌های بانک مرکزی دقیقا چهار ماه است که متوقف شده است و می‌تواند بازار و خریدار مصرفی را دچار مشکل کند. وقتی چراغ یک اتاق را خاموش می‌کنید اجزای آن اتاق برای هرکسی در آن اتاق نشسته است قابل مشاهده نیست، نتیجتا هر کسی می‌تواند ادعا کند در اتاق یک کالا هست یا نیست. اگر مشخص نشود آپارتمان‌ها با چه معیار و قیمتی فروخته می‌شوند، کسانیکه دنبال گران کردن بازار مسکن هستند فضا روانی بازار را در دست می‌گیرند. تقاضای ما این است که انتشار آمار‌ها از سر گرفته شود و به احیا و برقراری ثبات به نفع خانه اولی‌ها کمک کنند.

پیشنهاد سردبیر
تحویل مسکن ملی پرند

وی تصریح کرد: ما الان دو چالش بزرگ در بازار مسکن داریم، یکی به سازنده‌ها برمی گردد که به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت توان ساخت جدید را ندارند، چالش دیگر نیز به زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها برمی گردد. تمام تصمیمات و سیاست گذاری‌ها باید برای این دو قشر اتخاذ شود. اگر این دو چالش حل شود، رکود تورمی بازار مسکن نیز حل می‌شود.

منبع

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

این مطالب را هم بخوانید!
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی
افزایش قیمت مسکن ملی پرند
قیمت مسکن ملی به متری 20 میلیون رسید!

نظر شما برای ما مهم است ❤️

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *