املاک پرند
املاک پرند

آنچه در این مقاله میخوانید!

سفته بازی یعنی چی؟

سفته بازی به معنی انجام معامله‌ای مالی که در آن ریسک زیادی جهت از دست دادن جزء یا کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده‌ اولیه وجود دارد و در عوض، انتظار می‌رود که سود کلانی به دست آورده شود. در سفته ‌بازی، ریسک ضرر ‌و ‌زیان بیشتر از امکان دسترسی به سودی بالا بوده و به همین خاطر به آن سفته‌ بازی و معامله‌ پرریسک می‌گویند.

گاهاً تشخیص سفته ‌بازی از سرمایه‌گذاری سخت می‌شود. تمایز این دو مفهوم بسته به فاکتورهای گوناگونی اعم از ماهیت دارایی، مدت دوره‌ نگهداریِ مورد انتظار و میزان اهرم افزایش سرمایه می‌باشد.

خرید مسکن هم می‌تواند با در نظر گرفتن نوع خرید، سرمایه‌گذاری ساده و یا سفته ‌بازی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال هنگامی که شخصی یک‌ خانه به قصد اجاره دادن آن خریداری می‌کند، سرمایه‌گذاری نموده است. ولی موقعی که شخصی چند خانه را با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت فروش و به قصد کسب سود در کوتاه ‌مدت خریداری می‌کند، سفته‌ بازی انجام داده است. سفته ‌بازان، نقدینگی بازار را مهیا می‌سازند و طیف گسترده‌ای از درخواست‌های بازار را پاسخ می‌دهند. همچنین به تولیدکنندگان در پوشش ریسک کمک می‌نمایند.

فروش استقراضی از طریق سفته ‌بازان به پیشگیری از ایجاد حباب قیمتی کمک می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های پوشش ریسک هم بعضا در سفته ‌بازی مشارکت می‌نمایند. به صورت کلی می‌توان گفت: سفته‌ بازی یک معامله مالی با ریسک زیاد اما پر بازده است. در صورتی که سود کلانی در پیش نباشد، انگیزه‌ای جهت شروع سفته ‌بازی وجود نخواهد داشت.

سفته ‌باز کیست؟

سفته ‌بازان به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • دسته‌ای از آنها تحلیلگران و معامله‌گرانی می‌باشند که بر یک سهم تمرکز کرده‌اند.
  •  گروهی دیگر که با استفاده از پول تحلیل‌گران، اقدام به فعالیت در سهمی خاص کرده تا هوشمندانه به سود برسند.

سفته ‌باز در پی ارزش کالا یا اوراق نبوده و تنها بازده‌های قیمتی را در نظر دارد. سفته‌ بازها ریسک‌های زیادی را به خصوص در رابطه با پیش‌بینی تغییرات نرخ در آینده قبول می‌کنند و امید دارند که با قبول این ریسک‌ها، بی‌درنگ به سودهای کلانی دست پیدا کنند. معمولاً این اشخاص، سرمایه‌گذارانی ریسک‌پذیر و مبهم بوده که در بازارهای مربوطه بسیار حرفه‌ای هستند. معمولاً آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های اهرمی همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله را صورت می‌دهند.

بنابراین به این سرمایه‌گذاران، سفته ‌باز می‌گویند چون سعی دارند تغییرات قیمت را در قسمت‌های بی‌ثبات بازار پیش‌بینی نمایند و معتقدند یا تصور می‌کنند که سود بالایی به ‌دست می‌آورند حتی چنانچه شاخص‌های بازار، مغایر با آن را نشان دهد. همچنین فعالیت این اشخاص، در قالب مدت کوتاه‌تری در مقایسه با سرمایه‌گذاران دیگر، انجام می‌گیرد.

پیشنهاد سردبیر
نحوه فسخ قولنامه

هرچند که هر اعتقادی را که استراتژی سرمایه‌گذاری را پیش می‌برد، می‌توان سفته ‌باز شمرد، اما در صورتی که بازار از آن باور حمایت کند، نمی‌توان آن را سفته ‌باز به شمار آورد. به صورت کلی، فعالیت‌های سفته‌ بازان از ریسک بالاتری برخوردار است که اکثرا به این خاطر است که شاخص‌های بازار امکان افزایش ارزش نرخ دارایی‌ را نشان نمی‌دهند. همچنین سفته‌ بازان، عمدتا قراردادهای آتی یا اختیار معامله را بیشتر از سهام متدوال و رایج خریداری می‌نمایند.

چه سهامی مستعد سفته بازی است؟

سفته ‌بازان، سهام‌های بنیادی که بنا به علل نامعلومی از دید و تمرکز بازار دور مانده‌اند و مبنای پایینی دارند را برمی‌گزینند تا بتوانند سهم موردنظر خود را به اصطلاح، باد کنند و یا به بیانی دیگر، اقدام به نوسان‌ گیری از سهم مورد نظر کنند.

نقدینگی بالا که از طریق سفته‌ بازان به بازار منتقل می‌گردد، باعث افزایش درخواست و در نتیجه افزایش نرخ سهم به مقداری بیشتر از ارزش واقعی آن سهم می‌شود و این اوضاع امکان دارد موجب ایجاد حباب سفته بازی در سهم را فراهم سازد. بعضا برخلاف حالت فوق هم امکان دارد رخ ‌دهد. به طور مثال، چنانچه سفته ‌باز باور داشته باشد که روند رو به نزول در بازار حاکم است و یا قیمت کالای خاصی، بیشتر از ارزش واقعی آن می‌باشد، تا حد امکان و در صورتی که نرخ‌ها بالاتر هستند، آن کالا را می‌فروشد و این امر، باعث پایین آمدن قیمت فروش آن کالا خواهد گردید.

چنانچه سرمایه‌گذاران دیگر هم مثل او رفتار کنند، قیمت آن کالا همچنان پایین‌تر رفته و در نتیجه باعث ترکیدن هر نوع حباب سفته بازی موجود می‌گردد، تا موقعی که فعالیت در بازار به حالت ثبات و تعادل بازگردد.

چگونه میان سفته‌ باز و سرمایه گذار تمایز قائل گردیم؟

 

آنچه که سفته ‌باز را از سرمایه‌گذار متمایز می‌کند، ماهیت کالای مورد معامله، دوره نگهداری کالا و میزان اهرم اعمال گردیده می‌باشد. به مثالی که وکیل اصفهان می‌زند توجه نمایید:

با فرض اینکه آقای غفاری، منزل مسکونی را به قصد اجاره دادن، خریداری نماید. در این شرایط عنوان می‌گردد که وی سرمایه‌گذاری کرده است. ولی چنانچه آقای غفاری چند واحد مسکونی را با قیمتی کمتر از قیمت بازار و به قصد دستیابی به سود در کوتاه‌ مدت خریداری نماید، در این شرایط یک معامله مالی با ریسک و احتمالأ بازدهی بالا صورت گرفته است.

پیشنهاد سردبیر
جزییات کارمزد جدید برای کارتخوان ها / هر تراکنش چقدر کارمزد دارد؟

بنابراین آقای غفاری در این صورت سفته بازی کرده است. به صورت کلی می‌توان اینگونه گفت که هر سرمایه‌گذار موقعی سفته‌ باز به شمار می‌رود که یقین داشته باشد شرکتی که به تازگی دچار شکست چشم‌گیری (همچون بازتاب بسیار منفی آن شرکت در مطبوعات یا حتی ورشکستگی) گردیده است، سریعا به روزهای پر رونق و سوددهی خود بازخواهد گشت. در صورتی که این سرمایه‌گذار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند، سفته ‌باز به حساب خواهد آمد.

آیا هر شخصی می‌تواند به‌راحتی سفته بازی کند؟

سفته‌ بازی چندان هم آسان نیست. هنگامی که چند روز سفته ‌بازان سهام را مثبت می‌کنند، احتمالاً افراد دیگری هم با آن‌ها سهام را بخرند و طبیعی خواهد بود که اشخاص دیگر هم نظیر سفته‌ بازان زمانی که ببینند پس از چند روز در سود هستند، به فروختن سهام خود اقدام نمایند و این فروش سریعتر از فروش سهام از طریق سفته‌ بازان صورت می‌گیرد و آن‌ها با کاهش سود روبه‌رو شوند.

همچنین با در نظر گرفتن غیرقانونی بودن این فعالیت در شرایطی که توافق سفته ‌بازان با طرفین معامله و تحلیل‌گران به سرانجام نرسد، سهم به هدف نخواهد رسید.

چگونه در دام سفته بازان نیفتیم؟

هنگامی که سفته‌ بازی در حال تمرکز بر یک سهم می‌باشد، حجم معاملات سهم چند برابر حجم میانگین ماهانه‌اش گردیده و چند روزی ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین به کمک حجم معاملات می‌توانید متوجه تزریق پول هوشمند و سفته‌ بازی بر سهام گردید. در حالی که اگر سهمی دارای ارزش باشد به تدریج حجم معاملاتش افزایش یافته و حقوقی سهم در زمان کوتاه‌ مدت یا میان‌ مدت اقدام به جمع‌آوری سهم می‌نماید و امکان دارد سهم حتی طی چندین ماه به‌ حالت خنثی باشد.

سعی کنید تنها در پشتیبانی‌های معتبر اقدام به خرید نمایید نه هر پشتیبانی که پیش روی سهم بود. حد ضرر خود را هم همواره رعایت کنید و نسیبت با رشد هر سهم حد ضرر خود را افزایش دهید. بالا بردن دانش و اطلاعات بورسی و همینطور شناخت شرکت‌ها هم به ما کمک خواهد کرد تا سهم‌های مناسب را شناسایی کنیم و در دام سفته ‌بازان نیفتیم.

پیشنهاد سردبیر
امکان جابجایی پروژه در مسکن ملی پرند وجود دارد؟

سخن پایانی

سفته بازی به معنی انجام معامله‌ای مالی که در آن ریسک زیادی جهت از دست دادن جزء یا کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده‌ اولیه وجود دارد و در عوض، انتظار می‌رود که سود کلانی به دست آورده شود. در سفته ‌بازی، ریسک ضرر ‌و ‌زیان بیشتر از امکان دسترسی به سودی بالا بوده و به همین خاطر به آن سفته‌ بازی و معامله‌ پرریسک می‌گویند.

گاها تشخیص سفته ‌بازی از سرمایه‌گذاری سخت می‌شود. تمایز این دو مفهوم بسته به فاکتورهای گوناگونی اعم از ماهیت دارایی، مدت دوره‌ نگهداریِ مورد انتظار و میزان اهرم افزایش سرمایه می‌باشد. سفته ‌باز در پی ارزش کالا یا اوراق نبوده و تنها بازده‌های قیمتی را در نظر دارد. سفته‌ بازها ریسک‌های زیادی را به خصوص در رابطه با پیش‌بینی تغییرات نرخ در آینده قبول می‌کنند و امید دارند که با قبول این ریسک‌ها، بی‌درنگ به سودهای کلانی دست پیدا کنند. معمولاً این اشخاص، سرمایه‌گذارانی ریسک‌پذیر و مبهم بوده که در بازارهای مربوطه بسیار حرفه‌ای هستند.

سوالات متداول

سفته بازی چیست؟

سفته بازی به معنی انجام معامله‌ای مالی که در آن ریسک زیادی جهت از دست دادن جزء یا کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده‌ اولیه وجود دارد و در عوض، انتظار می‌رود که سود کلانی به دست آورده شود.

سفته باز کیست؟

سفته ‌بازان به دو گروه تحلیلگران و معامله گران که بر یک سهم تمرکز کرده‌اند و گروهی که با استفاده از پول تحلیلگران، اقدام به فعالیت در سهمی خاص کرده تا هوشمندانه به سود برسند، هستند.

تفاوت سفته باز و سرمایه گذار در چیست؟

آنچه که سفته ‌باز را از سرمایه‌گذار متمایز می‌کند، ماهیت کالای مورد معامله، دوره نگهداری کالا و میزان اهرم اعمال گردیده می‌باشد.

منبع

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

این مطالب را هم بخوانید!
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی
افزایش قیمت مسکن ملی پرند
قیمت مسکن ملی به متری 20 میلیون رسید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *