املاک پرند
املاک پرند
سامانه-ثبت-خانه-های-خالی

آنچه در این مقاله میخوانید!

مدتی است که در همه رسانه های کشور صحبت از سامانه ثبت املاک خالی و چگونگی شناسایی خانه های خالی جهت اخذ مالیات می باشد. مطابق با قانون مالیات بر خانه های خالی، هر فرد می تواند یک اقامتگاه اصلی و یک محل سکونت فرعی برای خود تعیین نماید و هر خانه ای که کمتر از ۱۲۰ روز ، مورد سکونت باشد شامل طرح خانه های خالی می شود. با ذکر این مقدمه قصد داریم شما را با سامانه ثبت املاک خالی و چگونگی ورود به این سامانه و ثبت املاک خالی در سایت آشنا کنیم. توجه داشته باشید که هدف از راه اندازی این سامانه ، جمع آوری آماری دقیق از سکونتگاه های هر خانوار می باشد و مردم تنها باید خانه هایی که محل اقامت آنهاست را در سامانه و به نام خود ثبت نمایند. توجه داشته باشید که این طرح مختص صاحبان ملک نیست و ثبت نام مستاجران در سامانه املاک نیز الزامی است.

 

قبل از هر چیز باید بگوییم که سایت ثبت خانه های خالی ، در سال ۱۳۹۹ بصورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، طرح ملی شناسایی خانه های خالی کلید خورده و با ارائه ی یک مهلت دو ماهه به همه سرپرستان خانوار، امکان ثبت اطلاعات خانوار و محل اقامت همه ی مردم در سایت فراهم گردید.
این سامانه قرار است به کمک اطلاعاتی که از خانوارها دریافت می کند، در سال ۱۴۰۰ ، خانه های خالی کشور را شناسایی کرده و مالکان این خانه ها را مشمول قانون مالیات نماید.
سامانه ثبت املاک خالی در حقیقت محلی برای ثبت نام سرپرستان خانوار و ارائه سکونتگاه های اصلی و فرعی خانواده تحت .پوشش آنها می باشد. در ادامه در خصوص استفاده از سایت خانه های خالی، اطلاعات کاملی را ارئه خواهیم کرد.

 

برای ثبت ملک خود در سامانه ثبت املاک خالی باید ابتدا وارد سایت ثبت خانه های خالی شوید. برای این کار آدرس اینترنتی amlak.mrud.ir را در مرورگر خود باز کرده و بعد از ورود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور گزینه « ورود به سامانه » را انتخاب کنید. سپس طبق مراحل زیر پیش بروید:

 

1.با ورود به سامانه ثبت املاک خالی از شما خواسته می شود که شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. دقت داشته باشید که شماره تلفن همراهی که وارد می کنید باید تحت مالکیت خود شما باشد.شماره همراه خود را وارد کرده و گزینه «ورود» را انتخاب کنید.

پیشنهاد سردبیر
خبر مهم وزارت کار درباره اعطای مسکن به کارگران و بازنشستگان

سایت ثبت نام خانه های خالی

 

2. در این مرحله به منظور احراز هویت به سامانه سماوا هدایت خواهید شد. کد ملی خود را در این صفحه وارد کرده و گزینه «ورود» را بزنید. در این صورت پیامک احراز هویت به شماره تلفن همراهی که در مرحله قبل وارد کرده بودید ارسال خواهد شد. این پیامک حاوی یک کد شش رقمی با عنوان کد سماوا است.

 

3.حال کد شش رقمی سماوا را در قسمت خواسته شده وارد کرده و گزینه «ادامه» را بزنید.

4. حال پیامی مبنی براینکه احراز هویت شما در سامانه ثبت املاک خالی به درستی انجام شده به همراه یک رمز عبور برای شما نمایش داده می شود. در نگهداری این رمز کوشا باشید زیرا هر بار که بخواهید وارد کارتابل خود در سامانه ثبت خانه های خالی شوید به این رمز احتیاج دارید. بعد از یادداشت رمز عبور گزینه «متوجه شدم» را انتخاب کنید تا وارد مرحله بعد شوید. 

 

5.حال نوبت درج اطلاعات هویتی شما در سامانه ثبت نام خانه های خالی است. در این بخش باید اطلاعات هویتی خود نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل تولد، تحصیلات ، وضعیت تاهل، شغل و شماره تلفن و جنسیت خود را وارد کرده و گزینه «ثبت» را انتخاب کنید.

سایت ثبت نام خانه های خالی

6.اگر اطلاعات را به درستی وارد کرده باشید پیغام «اطلاعات شما با موفقیت ویرایش شد» را دریافت خواهید کرد. گزینه «متوجه شدم» را انتخاب کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

سایت ثبت نام خانه های خالی

7. در قسمت بعدی نوع را بر روی «سرپرست» قرار داده و برای انتخاب اعضای خانواده یا هم خانه گزینه «جهت افزودن افراد زیر مجموعه کلیک نمایید» را انتخاب کنید. در این صورت برای شما فرمی باز می شود که باید در آن جنسیت، نسبت، کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، و تاریخ تولد افراد زیر مجموعه خود را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن این اطلاعات گزینه «تایید» را بزنید.  به این ترتیب لیست تمام افراد زیرمجموعه ای که اطلاعات آن ها را وارد کریده اید برای شما نمایش داده خواهد شد. بعد از وارد کردن تمام افراد زیرمجموعه گزینه «ذخیره اطلاعات» را بزنید. اگر اطلاعات همه آن ها به درستی وارد شده باشد برایتان پیام «اطلاعات با موفقیت ثبت شد» برای شما نمایش داده می شود. در این بخش گزینه «متوجه شدم» را بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

پیشنهاد سردبیر
تاثیر مترو پرند بر قیمت مسکن

 

سایت ثبت نام خانه های خالی

8.در این بخش باید مالک یا مستاجر بودن خود را انتخاب کنید. اگر مالک هستید گزینه اول یعنی «مالک خود هستم» و در غیر این صورت گزینه دوم یعنی «شخص دیگری مالک است» را انتخاب کنید و دکمه «مرحله بعد» را بزنید.

 

9. حال باید اطلاعات مالکیت خود را که شامل میزان مالکیت، نوع سند، شماره یکتا سند، شماره دفتر املاک، شماره صفحه، تاریخ شروع مالکیت، و تاریخ شروع اقامت است را وارد کرده و گزینه «مرحله بعد» را بزنید.

10.در مرحله بعد باید اطلاعات ملک را وارد کنید. در قسمت انتخاب شهر، استان و شهر خود را انتخاب کنید و گزینه «تایید» را بزنید. سپس در صفحه باز شده نوع ملک، حوزه، بخش، پلا اصلی، پلاک فرعی، متراژ، کد پستی، سال ساخت، طبقه و شماره واحد ملک خود را وارد کرده و گزینه «مرحله بعد» را بزنید.

سایت ثبت نام خانه های خالی

11. حال در صفحه ای که باز می شود یکی از قبوض خود را وارد کنید. تنها وارد کردن نوع قبض و شناسه قبض کافی است. حال با انتخاب گزینه «پیش نمایش» می توانید کلیه اطلاعات خود را مشاهده نمایید. در صورتی که کلیه اطلاعات مورد تایید شماست گزینه «ثبت نهایی» را بزنید و در غیر این صورت به مراحل قبل برگشته و اطلاعات خود را اصلاح کنید. با انتخاب گزینه ثبت نهایی مجددا از شما سوال می شود که آیا از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن هستید؟ با انتخاب گزینه «بله» پیغام «اقامتگاه اصلی با موفقیت ثبت شد» برایتان نمایش داده می شود. گزینه «متوجه شدم» را بزنید. حال لیست املاک تحت مالکیت شما برایتان نمایش داده خواهد شد.

 

سایت ثبت نام خانه های خالی

 

عواقب عدم ثبت ملک در سامانه خوداظهاری خانه های خالی

شاید از خود می پرسید عواقب عدم ثبت ملک در سامانه خوداظهاری خانه های خالی چیست و چه مشکلاتی می تواند برای ما به وجود بیاورد؟ 
در پاسخ این سوال باید بگوییم در صورت عدم ثبت اطلاعات ، علاوه بر اینکه اطلاعات شما در بانک اطلاعاتی سامانه املاک ثبت نمی شود و شما در این طرح ملی همکاری نکرده اید، جرایمی نیز در آینده برای شما تعریف خواهد شد. از جمله این جرایم می توان محرومیت از کلیه فعالیت های مرتبط با دولت از جمله مسائل بانکی و … را نام برد که البته هنوز هیچ مسئولی بطور رسمی این جرایم را اعلام نکرده است.
با این حال پیشنهاد ما این است که در این طرح ملی شرکت کرده و دولت را در جمع آوری اطلاعات در سامانه خانه های خالی یاری نمایید.

پیشنهاد سردبیر
توضیحات کامل درباره ی فرانک سوئیس

 

مشکلات استفاده از سامانه ثبت نام خانه های خالی

سامانه ثبت نام خانه های خالی مانند بسیاری از سامانه های اینترنتی دیگر ممکن است دارای مشکلات و ایراداتی باشد و شما نتوانید در یک زمان مشخص از امکانات این سایت استفاده کنید.
یکی از مهم ترین مشکلات استفاده از سایت ثبت نام خانه های خالی ، این است که شما در هنگام مراجعه به سامانه با شلوغی و کندی بیش از حد این سایت مواجه شوید. در این صورت بهتر است در زمان دیگری به سایت مراجعه کنید.
از دیگر مشکلات استفاده از سامانه ثبت نام خانه های خالی می توانیم به نوع مرورگری که استفاده می کنید اشاره کنیم. همیشه توصیه می کنیم که از جدیدترین نسخه مرورگرهای گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید تا مشکلی در فرآیند ثبت اطلاعات خانه شما به وجود نیاید.
و در نهایت باید بگوییم یکی دیگر از مشکلات این سامانه می تواند فراموش کردن رمز ورود به سامانه باشد. این مشکل به راحتی قابل حل است و شما می توانید از طریق گزینه بازیابی رمز عبور ، رمز جدیدی برای حساب خود فعال نمایید.

 

نتیجه گیری:

همانطور که دیدید، وجود سامانه ثبت خانه های خالی ، مزایای زیادی دارد و به دولت کمک خواهد کرد در شناسایی املاک خالی و تعیین مالیات برای آنها ، بهتر  از قبل عمل کند. همچنین اجرای صحیح این قانون در آینده می تواند باعث کاهش قیمت بی رویه مسکن در کشور شده و افراد بیشتری را صاحب خانه نماید. بنابراین حتما از طریق ورود به سامانه املاک و اسکان و یا اپلیکیشن املاک و اسکان نسبت به درج اطلاعات خود اقدام نمایید.

 

منبع

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

این مطالب را هم بخوانید!
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی
افزایش قیمت مسکن ملی پرند
قیمت مسکن ملی به متری 20 میلیون رسید!

نظر شما برای ما مهم است ❤️

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *