املاک پرند
املاک پرند

آنچه در این مقاله میخوانید!

جدی شدن اجرای تعیین سقف اجاره بها با همان نرخ سال قبل| بازار مسکن در حال نزدیک شدن به نقطه جوش

 

در حالیکه تعیین سقف اجاره بها مخالف و موافقان زیادی دارد و هر سال هم دولتی ها اجرای آنرا راه حل مناسبی می دانند کارشناسان همچنان عرضه مناسب را بهترین روش برای کاهش التهاب بازار مسکن عنوان می کنند.

 

 

تعیین سقف اجاره بها از سوی نهادهای سیاستگذار(دولت و ستاد مقابله با کرونا) سه سال است که به عنوان راهکاری موفق برای جلوگیری از رشد اجاره بها عنوان می شود، اما آمارها نشان می دهد که این طرح در برخی موارد نه تنها موفق و مثبت عمل نکرده بلکه در برخی موارد مشکلاتی ایجاد و حتی قیمت ها را بیش از پیش افزایش داده است.

نگاهی گذرا به سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش مسکن و گزارش های میدانی نشان می دهد که کم بودن فایل اجاره و فروش مسکن معضلی بزرگ برای بازار مسکن محسوب می شود. حال با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن دمای اجاره بهای مسکن گرم‌تر و به نقطه جوش خود نزدیک شده است.

به نظر می رسد دولت امسال نیز همان نرخ ۲۵ درصد را برای تهران و برای سایر استان ها همان ۲۰ درصد را در نظر بگیرد

اما آنطور که به نظر می رسد امسال نیز همانند سه سال قبل دولت اصرار دارد تعیین سقف اجاره بها را در کشور با نرخ های متفاوت اجرا کند. اگر چه گفته می شد احتمال دارد نرخ ۲۵ درصد مجاز بودن افزایش اجاره بها در تهران افزایش خواهد یافت اما به نظر می رسد دولت امسال نیز همان نرخ ۲۵ درصد را برای تهران و برای سایر استان ها همان ۲۰ درصد را در نظر بگیرد.

البته اگر چه طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن هفته آینده در دستور کار بررسی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت اما حمایت اکثریت نمایندگان از طرح مزبور را باید از هم اکنون در اجرایی شدن تعیین سقف اجاره بها اجرایی شده از سوی دولت دانست.

 

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان “دولت نباید اجازه افزایش بیش از حد اجاره‌بها را بدهد” گفت: بازار اجاره مسکن برای کم‌درآمدها مانند زلزله ویرانگر است و دولت باید کمک کند تا مستاجران قراردادهای اجاره را با همان مبلغ سال گذشته یا به میزان سقف تعیین شده تمدید کنند.

بازار اجاره مسکن برای کم‌درآمدها مانند زلزله ویرانگر است و دولت باید کمک کند تا مستاجران قراردادهای اجاره را با همان مبلغ سال گذشته یا به میزان سقف تعیین شده تمدید کنند

اعضای کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت باید امسال برای ساماندهی بازار اجاره بها مسکن با ارائه کمک‌های تشویقی به صاحبخانه‌ها زمینه تمدید قراردادهای اجاره را فراهم کند و اجازه افزایش اجاره بها بیش از این داده نشود ادامه داد: وقتی برخی از کالاها در بازار کمیاب می‌شوند، دولت ورود کرده و بازار را مدیریت می‌‍‌کند یا هنگام وقوع سیل و حوادث طبیعی با حمایت مجلس مبالغی برای کمک و بازسازی مناطق آسیب دیده هزینه می‌شود، اجاره بهای مسکن نیز مانند سیل و زلزله ویرانگر بوده و نباید آن را نادیده گرفت؛ لذا دولت حتما باید برای ساماندهی آن از اردیبهشت ماه ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

پیشنهاد سردبیر
واگذاری زمین‌های آماده به سازندگان برای ساخت مسکن ملی

این اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس که می گوید وقتی برخی از کالاها در بازار کمیاب می‌شوند، دولت ورود کرده و بازار را مدیریت می‌‍‌کند نشان می دهد که مجلسی ها نیز راهکاری بهتر و مناسب تر از دولتی ها برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها ندارند. آنها نیز معتقد هستند برای متعادل شدن قیمت هر کالایی به خصوص مسکن باید تولید و عرضه مناسب مسکن در اولویت قرار بگیرد.

 

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف برای اجاره بها می تواند موثر و مفید باشد؟ گفت: بازار مسکن کشور محکوم به تولید است. اینکه بخواهیم با اقدامات دستوری و پلیسی بازار مسکن و اجاره بها را کنترل کنیم نمی تواند اقدامی محکم و تاثیرگذار برای مستاجران و متقاضیان مسکن باشد.

بازار مسکن کشور محکوم به تولید است. اینکه بخواهیم با اقدامات دستوری و پلیسی بازار مسکن و اجاره بها را کنترل کنیم نمی تواند اقدامی محکم و تاثیرگذار برای مستاجران و متقاضیان مسکن باشد

او با اشاره به اینکه قیمت مسکن نیز متناسب با شرایط تورم افزایش می یابد تاکید کرد: اجاره بهای مسکن تابع قیمت مسکن است و باز هم تاکید می کنم که با سیاست های دستوری اگر می خواهیم بازار اجاره بها را کنترل کنیم کار پیش نخواهد رفت.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: سوالی که این روزها مطرح می شود این است که مگر با این قیمت ها می توان باز هم متقاضی خرید و اجاره وجود دارد؟ محکوم به تولید مسکن و ساخت مسکن های ارزان قیمت هستیم. وقتی تمام نهاده های تولید مسکن رشد کرده اند آیا می توان گفت که قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت مصرف کننده نباید افزایش یابد؟

قانونی کردن تعیین سقف برای اجاره بها از سوی سران قوا شاید به صورت مقطعی بتواند تاثیر گذار باشد اما قطعا بدانید که افزایش تولید و عرضه می تواند تاثیر دراز مدت و اساسی تری داشته باشد

وی افزود: به هر حال مسکن کالایی سرمایه ای است و همواره متقاضی دارد. اما به هر حال قانونی کردن تعیین سقف برای اجاره بها از سوی سران قوا شاید به صورت مقطعی بتواند تاثیر گذار باشد اما قطعا بدانید که افزایش تولید و عرضه می تواند تاثیر دراز مدت و اساسی تری داشته باشد.

پیشنهاد سردبیر
هر ماه یک افتتاحیه در مترو داریم/ مترو پرند امسال افتتاح می‌شود؟

 

 

اما فرشید پورحاجت عضو کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه تولید مسکن در کشور پایین است و تقاضا از عرضه به شدت پیشی گرفته است گفت: ارتباط بین اجاره و قیمت مسکن یک ارتباط دو سویه بوده و ۲۵ درصد قیمت واحد مسکونی مبلغ رهن آن است. مادامی که بخواهیم به شکل دستوری به جنگ کنرل بازار اجاره بها برویم موفق نخواهیم بود.

باید با یک اقدام بلند مدت و برنامه ریزی شده به سمت تولید مسکن و کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا حرکت کنیم. رفتن به سمت ساخت مسکن های استیجاری بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد و منجر به کنترل تقاضا خواهد شد

وی ادامه داد: باید با یک اقدام بلند مدت و برنامه ریزی شده به سمت تولید مسکن و کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا حرکت کنیم. رفتن به سمت ساخت مسکن های استیجاری بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد و منجر به کنترل تقاضا خواهد شد.

شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است که دولت و مجلس در حوزه برنامه‌ریزی و تدوین قوانین کار خودشان را انجام می‌‍‌دهند. طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن در دستور کار است و امیدوارم با اجرای قوانین مالیات بر خانه‌های خالی و ساخت یک میلیون واحد مسکونی و مالیات بر سوداگری مسکن آینده بازار مسکن از تلاطم ها دور بماند.

 

این اظهارات به نظر می رسد که مجلسی ها را بر آن داشته است که با دولت بر سر اجرای تعیین سقف همچنان همراستا باشد تا حداقل اگر اقدامی مثبت برای بخش مسکن و اجاره بها صورت نمی گیرد حداقل مسکّنی برای زخم های مستاجران باشد.

پیشنهاد سردبیر
حضور پررنگ سرمایه‌گذاران در بازار مسکن

در خرداد ماه پارسال نیز وقتی کنترل بازار مسکن و اجاره بها در جلسه سران سه قوه به قانون تبدیل شد مشخص شد که نکته جدیدی نداشته و باز هم شاهد برنامه های تکراری هستیم.

نظرات سران سه قوه که به تأیید شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم رسید مقرر شد تا تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵ درصد در تهران و ۲٠ درصد در شهرهای سراسر کشور قانونی و مقررات لازم برای ضمانت اجرایی این مصوبه به تصویب سران قوا و دیگر اعضا رسید.

در بسته ای که سران قوا به آن تاکید کردند مدیریت اجاره‌بهای مسکن شامل سه بخش بود که بخش اول کمک یا تشدید عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن یا همان سامانه املاک و اسکان بود. اقدام دوم بحث افزایش تولید که در قالب پروژه‌های حمایتی مسکن و اقدام سوم نیز کنترل بازار بود.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

این مطالب را هم بخوانید!
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی
افزایش قیمت مسکن ملی پرند
قیمت مسکن ملی به متری 20 میلیون رسید!

نظر شما برای ما مهم است ❤️

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *