املاک پرند
املاک پرند
افزایش قیمت مسکن

نقدینگی و نرخ ارز باعث رشد قیمت مسکن شده است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره وام ودیعه مسکن و خرید آپارتمان در پرند و  قیمت آپارتمان در پرند گفت: در موضوع ودیعه مسکن با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد و پالایشی که صورت دادیم واجدین شرایط را به بانک‌ها معرفی کردیم و همه شعب بانک‌ها که در فهرست هستند دارای شناسه برای ورود و رمز عبور هستند تا بتوانند برای افراد واجد شرایط تشکیل پرونده بدهند و وام ودیعه را به آنها پرداخت کنند.

وی افزود: تا دیشب ۳۱۷ نفر وام خود را دریافت کرده اند و با توجه به برنامه ریزی که انجام شده و جلساتی که برگزار کرده ایم، پرداخت وام‌ها شتاب می‌گیرد و مردم می‌توانند وام‌های تخصیص یافته را به زودی دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که از چه تعداد متقاضی، ۳۱۷ نفر وام را دریافت کرده اند؟ گفت: تعداد متقاضی از ۱۰۰ هزار متجاوز است. هفته گذشته، هفته شروع به کار بانک‌ها بود. با آقای همتی که صحبت کردم، او گفت که اگر مقداری حوصله کنید پرداخت وام‌ها شتاب می‌گیرد و روزانه به جمع گسترده‌تری وام پرداخت خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: فعلاً هیچ مانعی نیست و هیچ ابهامی وجود ندارد و خواهش من این است که بانک‌ها به کار سرعت بدهند و شعب آنها بتوانند روزانه به تعداد بیشتری از متقاضیان وام بدهند تا مردم از انتظار خارج شوند.

وی تاکید کرد: مردم به شرایطی که ما اعلام کردیم کاری نداشتند و برای وام ثبت نام کردند، به دلیل اینکه منابع ما سقف مشخصی دارد سه اقدام انجام دادیم؛ اولاً سازمان‌های حمایتی را جدا کردیم و آنها مستقل در حال اقدام هستند. اولویت دیگری که وجود داشت بحث جامعه کارگری و خانم‌های سرپرست خانوار بود که آنها را هم جدا کردیم و پرداخت به آنها هم جداگانه انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مرحله سوم هم نوبت به خانواده‌هایی می‌رسد که کم‌تر از ۵ نفر هستند و آنها را در اولویت دوم گذاشته ایم، اظهار داشت: هرگاه منابع برسد به سراغ لیست اولویت دوم هم خواهیم رفت. این پرداخت‌ها تا زمانی که نوبت به همه برسد ادامه خواهد داشت و مشکل ما فقط زمان است که امیدواریم بانک‌ها بتوانند زودتر سرعت خود را بالا ببرند و سریع‌تر پرداخت کنند.

اسلامی افزود: دیروز تلفنی با مدیران عامل اصلی بانک‌هایی که سهم بیشتری دارند صحبت کردم و همه آنها این قول را دادند که سرعت پرداخت را افزایش دهند.

وی همچنین درباره ساماندهی وضعیت مسکن و رشد روزافزون قیمت‌ها، گفت: شرایط اقتصادی کشور و تحریم و بحث ارز در رابطه با این موضوع مطرح است. نقدینگی و ارز، تلاطم ایجاد می‌کند و روی همه کالاها و خدمات اثر می‌گذارد و مسکن هم متاثر از آن است. در این زمینه گام‌های خوبی برداشته ایم در این راستا، اولاً تولید و عرضه مسکن را شتاب داده ایم، شما دیروز دیدید در گزارشی که وزیر آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب ارائه داد اعلام کردند که ۴۶ هزار واحد مسکونی آنها شروع شده است؛ یعنی از فهرست ۷۵ هزارتایی تا همین مدت کوتاهی که تفاهمنامه امضا کرده ایم ۴۶ هزار تا را فقط آموزش و پرورش شروع کرده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یعنی ما طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری که طرح اقدام ملی است را در سطح کشور به صورت فعال دنبال می‌کنیم و همه پروژه‌ها فعال است و جاهایی که زمین به مردم واگذار شده در حال افزایش است و در شهرهای بیشتری در حال واگذاری زمین به مردم هستیم.

اسلامی ادامه داد: همه دستگاه‌هایی که پتانسیل داشتند آنها را به کار دعوت کردیم، مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که نقش خوبی را ایفا می‌کند. این مجموعه ۲۷ هزار واحد را در این مدت شروع کرده است. اینها پروژه‌های واقعی است که در این مدت اجرا شده است.

وی گفت: مسئله بعدی موضوع خانه‌های خالی بود که در این مدت برای ۱.۵ میلیون مسکنی که خالی است و مالکینی که بیش از یک واحد دارند پیامک فرستادیم و همه اینها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت تا مالکین تکلیف این خانه‌ها را روشن کنند و خانه‌ها را یا برای فروش بیاورند و یا اجاره دهند که در این صورت خود به خود عرضه افزایش پیدا می‌کند. اگر هم بخواهند به عنوان دارایی نگه دارند سازمان امور مالیاتی باید با مکانیسم‌های مالیاتی اقدام کند که این نوع دوم، اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوع سوم اقدامی که در حال انجام است این است که در بافت‌های فرسوده مردم را به بازسازی خانه‌هایشان تشویق کنیم، گفت: این افراد را هم به منظور ایمنی و کیفیت سکونت گاه‌هایشان و هم به لحاظ اینکه تولید مسکن افزایش پیدا کند به بانک معرفی می‌کنیم تا از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند. این سه کار موازی جز جریان تولید مسکن است.

اسلامی با بیان اینکه بحث دیگر رسیدگی به مستاجرین بود که اولین بار است در تاریخ دولت در اجاره مداخله می‌کند، اظهار داشت: این سقف افزایش قیمتی که گذاشته شده قانونی است و همه ملزم به اجرای آن هستند.

وی تصریح کرد: از قوه قضاییه هم خواسته ایم که شورا حل اختلاف، حکم تخلیه ندهند و هر جا هم حکم تخلیه صادر شد رئیس شورای حل اختلاف مداخله و برخورد کردند که این مهار شود تا کسی خانه اش را تخلیه نکند. خود این اسباب کشی عامل گسترش ویروس کرونا است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: فکر می‌کنیم با این اقدامات، آرامش به جامعه داده می‌شود و کمک می‌کند که در یک بستر زمانی فاقدین مسکن بتوانند صاحب مسکن شوند.

اسلامی درباره عدم اعلام متوسط قیمت مسکن توسط وزارت راه، گفت: ما تصمیم گرفتیم که دیگر اعلام نکنیم. نباید بی خود در جامعه التهاب ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بازار ما متاثر از مولفه‌هایی است که واقعاً القائات و جو روانی آن بیشتر مردم را آزار می‌دهد، تاکید کرد: نکته مهم برای ما این است که بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم و برای آنها برنامه ریزی عرضه مسکن داشته باشیم که این وظیفه ما است به عنوان دستگاهی که متولی زمینه سازی برای خانه دار شدن مردم هستیم. ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم که تاثیر خواهد گذاشت.

منبع : خبرگزاری مهر 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها