املاک پرند
املاک پرند
businessman with golden coins 85869 7572 jpg

مقایسه بازارهای مالی در سال جاری و پیش بینی های مالی سال۱۴۰۰

مقایسه بازارهای مالی در سال جاری و پیش بینی های مالی سال۱۴۰۰

طلا ارز مسکن یا بورس؟ بازدهی کدوم یکی بیشتر میشه و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم روند افزایشی داشته باشه
قبل از اینکه به این سوال جواب بدم باید ببینیم شاخص ثروت چیه ؟
مثلا پارسال قبل از گرون شدن قیمت ارز من ۴۰ تومن داشتم با ۱۰ دلار و الان ۸۰ تومن دارم با ۸ دلار!به نظر شما ثروت مند شدم یا فقیرتر؟
باید به این سوال خوب فکر کنید!
خب الان من تومن دارم که دو برابر شده از ۴۰ تومن شده ۸۰ تومن ولی ۲۰ درصد کم شده!شده ۸ دلار!
توی هر بحث اقتصاد اول باید شاخص ثروت رو مشخص کنیم؛اگر درست مشخص کنیم شاخص ثروت رو اکثر بحث ها دقیقا برعکسه!
شاید نیاز باشه با کاغذ و قلم محاسبه کنیم و روش تفکر کنیم!
مثلا کسی یه خونه داشته در سال ۸۱ دوبرابر شده قیمتش و در سال ۸۶ دوبرابر شده و در سال ۹۱ سه برابر شده و سال ۹۷ دوباره گرون شده!
اما در کل اگر بخواهیم حساب کنیم کسی که در سال ۷۹ یعنی قبل از اولین گرونی خونه داشته و الان هم همون خونه رو داره قدرت خریدش ۴۰ درصد کم شده و رفاهی که میتونه بخره ۴۰ درصد کم شده!
ولی برای اکثر افراد این موضوع شفاف نیست!
و نمیتونن متوجه بشن که از سال پیش فقیرتر شدن یا ثروت مند تر!
 چطور میتونن تشخیص بدن که درمسیر ثروت پیش میرن یا فقر.
و مستقل از تمام اطلاعاتی  و داده هایی که دارن مسیرشون درست نخواهد بود.
اگر شاخص ثروت رو هر چیزی غیر از ریال در نظر بگیریم؛کلا اکثر مباحث برعکسش درست خواهد بود.
فرض کنید زندگی شما ۱۰۰٪ ریال محوره!و هیچ خرجی نمیکنید که به موبایل و کامپیوتر وسفرهای خارجی و خلاصه هر چی که مربوط به دلار میشه و ۱۰۰٪ از تولید داخل استفاده میکنید؛و باز هم فرض کنیم که تولید داخل هیچ تاثیری از دلار نمیگیره (که خیلی هم داره)ولی ما فرض رو بر این میزاریم که نداره!
اگر در حالت اول که ثروت من و شما از ۴۰ هزار تومن به ۸۰ هزار تومن رسیده بود؛که دلار رو شاخص قرار داده بودیم (البته دلار شاخص مناسبی نیست و عرض میکنم که چرا)  ما سود کریدم.
اینکه شما شاخص ثروت رو چه چیزی قرار میدید ارتباطی به دلار محور یا ریال محور خرج ها نداره!
بیایید فرض کنیم به نظر همه ما پول چرک کف دسته و ارزشی نداره!اما اگر بخواییم توصیه ای بکنیم اول باید ملاک سنجشی تعریف بکنیم و بعد بگیم که اگر به توصیه من عمل کردی بر اساس این ملاک سنجش سود میکنی یا ضرر؛وقتی ملاک سنجشی تعیین نشده چطور میتونیم ثابت کنیم که حرف من درسته یا حرف کسی که داره برعکس من نظر میده!
اگر من امروز در بورس سرمایه گذاری کنم باید ماه دیگه بتونم متوجه بشم که آیا سهام من رشد داشته ی ضرر کرده!چه اهمیتی داره که چطور ثروتم رو خرج میکنم!یا موبایل میخرم یا نون خشک میخورم؛یا ثروتم رو وقف خلق خدا میکنم یا باهاش میرم عیاشی!مدل خرج کردن ثروتم هیچ ارتباطی به سعودی بودن یا نزولی بودن رشد ثروت من نداره و همچین به میان سالی و جونی واین چیزا هم نداره!
سوال اینجاست که چطور ورودی رو به حداکثر برسونیم ؟!!
سوال این نیست که چطور خرج های زندگی رو کم کنیم ویا توقعات و فلصفه زندگی رو تغییر بدیم که احساس کنیم ثروتمندتر شدیم!

موسه ی گالو پ یک موسسه ی بین المللی هست که آمار میکیره و به صورت جهانی پخش میکنه؛این موسسه طبق آمار مستند که داده میگه اکثر آدمها حاضرن تو شرکتی کار کنن که یک میلیون بگیرن ولی متوسط درآمد بقیه کارمندای اون شرکت ۸۰۰ هزار تومن باشه!تا درشرکتی کار کنن که ۲میلیون حقوق بگیرن!

در سال ۲۰۱۶ موسسه ی گالوپ یه تحقیق دیگه انجام داد و به این نتیجه رسید که ما مثلا اگر از مردم ۵۰۰ هزارتومن بگیریم و مستند گرسنگان آفریقایی رو براشون پخش کنیم بعد از تماشای فیلم حس میکنن که چقدر ثروت هستند!!!
نتیجه این تحقیق این بود که اکثر آدما به هوش اقتصادی و ثروت مند شدن اصلا توجه ای ندارن ولی خیلی خوش حال میشن که مستند کسانی که از خودشون فقیرتر هستن رو ببینند و با این حال احساس ثروت رو به دست میارن!
همین آدما اگر شب برن خونه و ببینن که مثلا بستگانشون یه سکه خریدن و از ۲ میلون شده ۶ تومن بسیار ناراحت میشن! و برای تسکین خودشون میرن دفتر خاطراتشون رو نگاه میکنن میبینن مثلا پارسال باید هر ماه اجاره میدادن ولی امسال رهن کردن خونشونو و همین مسعله باعث خوش حالیشون میشه و دیگه به فکر رشد اقتصادی خودشون فکر هم نمیکنن!

 شما میتونید اسم گربه رو ماهی صدا کند ولی این باعث نمیشه که اون بتونه زیر آب شنا کنه!
به نظر من اگر کسی سبد دارایی خودش رو ثاب نگه داره؛ضرر میکنه!البته به شرط اینکه تو این تله نیوفتیم که بیاییم شاخص ثروت رو افزایش  مقدار ریال هایی که داریم رو در نظر نگیریم.این نکته رو بیشتر بهش فکر کنید!
تحلیل افرادی که دارن روز به روز فقیر تر میشن نشون میده که شما نباید به جامعه و کنش و واکنش اونها به بازار توجه ای داشته باشید و باید به مسیر خودتون که اونو با تحقیق و مطالعه تحلیل پیدا کردید توجه کنید!
همونطور که عرض کردم ما باید یک شاخص ثروت داشته باشیم که بتونیم متوجه بشیم که در چه مسیری قرار داریم آیا به سمت ثروت پیش میریم یا فقر!
خیلی از مردم در بحران سال ۲۰۰۸ فروختن و رفتن!
به کی فروختن ؟به کسانی دقیقا معادل کسانی که فروختن یه عده خریدن!
وارن بافت بهترین سرمایه گذار قرن میگه راز ثروت مند شدن اینکه هر وقت همه داشتن میفروختن شما بخرید!و هر وقت همه خریدن تو بفروش.

یه حقیقت تلخ هست که ۹۰٪ مردم تا آخر عمرشون فقیرتر میشن!
یادمون باشه هر کاری که عامه مردم کردن تو اقتصاد شما برعکسش رو انجانم بدین!این باعث سود هنگفتی میشه!
اکٍر مردم فقیرتر میشن ولی سود موهوم برای خودشون تشخیص میدن و به خودشون افتخار میکنن در حالی که ارزش داراییشون طی ۲۰ سال ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده!مثل بعضی از پدر مادرها که میخوان به بچه شون نشون بدن که پول دار شده یک ده هزار تومنی رو ازش میگیرن و ۹ تا هزار تومنی بهش میدن!بعد بهش میگن که الان پولات زیاد شده!چرا؟!چون الان 9 تا پول داری!معیار سنجش ثروت رو اینجا تعداد اسکناس ها قرار میدن!
شبیه وضعیت خیلی از ایرانی ها ست که مثلا سال پیش ۵۰۰ تومن داشتن و فکر میکنن خیلی باهوشند و رفتن پولشون رو گذاشتن بانک ماهیانه و سالیانه سود های خیلی کم گاهی سودهای ۱۰٪ گرفتن و خیلی هاشون هم فریب بانک ها رو خوردن و با این طمع که سودهای نامتعارف قراره دریافت کنن از اصل پولشون هم افتادن!
یا افراد دیگه ای که رفتن تو بورس سرمایه گذاری کردن و به بقیه هم پیشنهاد میدن که من 5 سال پیش سهام خریدم هزار تومن الان شده سه هزار تومن!
یادمون باشه اگر شاخص اشتباه برای ثروت انتخاب کنیم؛در حالی که داریم ضرر میکنیم صرفا توهوم سود داریم!
بهترین کاری که باید بکنیم اینه که قبل از هر چیزی شاخص سنجش ثروت مشخص بشه!
میخوام یه رازی رو بهتون بگم:تا حالا فکر کردید چرا میکن یهودی ها بسیار ثروت مند هستن؟!
اونها روی زمین سرمایه گذاری میکنن؛وقتی در خانواده ای فرزندی به دنیا میاد تما فامیل جمع میشن و با هم برای اون بچه زمین میخرن!تا وقتی که اون بچه بزرگ میشه همین زمین برای اون کلی سرمایه اولیه ایجاد میکنه.
بعد از زمین نوبت ارز میرسه!
معتبر ترین ارز دنیا فرانک سویس هست.این واحد پولی 99٪ پشتوانه واقعی طلا داره.
دقت کردین هر کسی که میخواد پول هاش ایمن باشه میگن ببر بانک های سویس حساب باز کن؛این به این معنا نیست که هر کسی فرانک بخره سود میکنه!
فرانک مبدا مختصات و ثابت نمودار ثروته !
هر کسی تمام داراییش فرانک سویس باشه؛نه ثروتش بیشتر میشه نه کمتر!
شاخص نرخ ثروت در همه جای دنیا فرانک سویسه نه دلار!
اگر شاخص سنجش ثروتتون صرفا  افزایش تعداد صفرهای حساب ریالیتون باشه؛دراینصورت رفتارتون خیلی با مثال بچه نداره!
یعنی شما دارید فقط به تعداد اسکناس هاتون خودتون رو ثروتمند میدونید در صورتی که از نظر ارزشی پولتون کمتر شده!
اینکه پول پول میاره صرفا توهمی بیش نیست! این موضوع بیشتر برای این خیلی مورد توجه قرار گرفته که در ۴۰ سال گذشته اقتصاد ایران به شکل انبصاتی مدیریت شده!وفقط تعداد صفرهای پول مردم بیشتر شده و اینجوریه که مردم فکر میکنن ثروتمند شدن!اینکه پول پول میاره ضرب المثل خوبی نیست چون پول ایران به ریال زیاد میشه؛اما ارزش دارایی و نسبت به ارز کم میشه!
مهم نیست سبد دارایی شما چی باشه!اگر این سبد ثابت باشه طی ۲ تا ۵ سال اقتصاد تمام ثروتی رو که خودش بهتون داده رو پس میگیره!
کلا روند بازار و کسبو کارها معمولا رو به سوی لاغر ترشدن و افت هر روزه داره پیش میره! وتعداد خیلی کمی هستن که میتونن باقی بمونن!

 

اگر میخواییم سود کنیم باید سیاست های دوره ای داشته باشیم.

ولی اگر میخواییم همیشه ثروتمون کمتر بشه کافیه یک سبد دارایی رو ۲تا ۵ سال ثابت نگه داریم.

تا وقتی که توی دنیا تورم صفر مطلق نباشه قانون اینه.

فکر میکنید  سقوط بازار بورس ایران قابل پیش بینی بود؟

بله کاملا قابل پیشبینی بود!

الان وقت ذخیره ریال و وارد نشدن در بازار دلاره!

آمریکا از اردیبهشت ۹۸ مدام در حال افزایش بهره بانکیه

وقتی خوب به این سیاست های انقباضی دقت کنیم؛میبینیم که باعث سقوط قیمت نفت و مواد خام و همچنین سقوط بورس کشورهای نفت خیز.

کیا فکر میکردن که بعد از تحریم نفت گرون میشه؟!چرا ۴۰٪ افت پیدا کرد؟!

بخش اعظم حرفای ترامپ اینکه آمریکا تا حالا اشتباه کرده که هزینه های دنیا رو داده و تورم مثبت ایجاد کرده!اینجوری کشورهای دیگه رو ثروتمند کرده با کارش.

و بخشی از ثروت کشور ها و بخش اعظم ایران و عربستان اضافست!

ترامپ اومده که این و پس بگیره و کل استراتژی اقتصادیش اینه و به این خاطره که روز به روز داره شرایط اقتصادی بدتر میشه و ما باید دقت بیشتری داشته باشیم در سرمایه گذاری هامون.

باید دقت کنید که داره چه اتفاقی میوفته و بر اساس اون داده ها تصمیم بگیریم.


لطفا روی هوش مالی خصوصا هوش ملکی خودتون سرمایه گذاری کنید تا جز ۱۰٪ باشید که هر روز ثروتمندتر میشن!و بتونین بقا داشته باشین!
به امید روزی که تموم مردم جهان در رفاه و آسایش باشن…


چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها