املاک پرند
املاک پرند
قرارداد اجاره آپارتمان

نکات مهم قرارداد اجاره آپارتمان

قبل از نوشتن قرارداد معایب خانه را شناسایی کرده و در قرارداد ذکر کنید که مالک باید این معایب را قبل از سکونت شما در منزل رفع کنید. اگر مالک این کار را نکرد اولاً هنگام تخلیه مدعی مسئولیت شما درباره خرابی نمی‌شود و دوما اینکه به خاطر عدم انجام وظیفه مالک حق فسخ برای مستأجر ایجاد خواهد شد. همچنین اگر در قراردادتان به داشتن پارکینگ و انباری اشاره شده آن را مشاهده و جای آن را مشخص کنید. هنگام تمدید نیز تغییراتی که در قرارداد اعمال می‌کنید در سه نسخه به دست مالک، مستأجر و مشاور باید برسد تا قابلیت اجرا داشته باشد.

قرارداد اجاره نکات بسیار مهمی دارد که در زمان عقد و تنظیم باید رعایت شود. جریمه دیرکرد تخلیه خانه یکی از مهم‌ترین نکات این قرارداد است. از نکات مهم دیگر که در قرارداد اجاره خانه ذکر می‌شوند، می‌توان به دیرکرد اجاره خانه اشاره کرد. همچنین در برخی از قراردادها، جزئیات مباشرت در اجاره هم ذکر می‌شود. در ادامه این مطلب، با نکات مهم دیگر قرارداد اجاره آشنا شوید.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که با یک امضا روی برگه قرارداد اجاره همه‌چیز تمام می‌شود. آن وقت شروع به چیدن وسایل داخل کارتن کرده، آنها را بسته‌بندی می‌کنند، حتی گاهی داخل ماشین می‌گذارند و بعد ‌می‌بینند به خاطر مشکلات قرارداد فریبی خورده‌اند که از آن خانه رانده و از این خانه مانده شده‌اند.

روزانه قراردادهای اجاره مختلفی به واسطه سایت های مختلفی مثل  دیوار و شیپور منعقد می‌شود که افراد هیچ توجهی به مفاد آن نمی‌کنند.

سپس به خاطر سوءتفاهم ساده‌ای که با یک قرارداد روشن در دفتر املاک پرند می‌توانست حل شود به مخمصه‌ای می‌افتند که حل کردن آن روز اسباب‌کشی چند برابر سخت می‌شود. در ادامه، برخی از این چالش‌‌ها و راهکارهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

جریمه دیرکرد تخلیه خانه در قرارداد اجاره

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در ارتباط بین مالک و مستاجر رخ می‌دهد، در زمان تخلیه خانه بیشتر دیده می‌شود. دراین‌میان تعیین کردن جریمه دیرکرد تخلیه خانه به مالک امکان می‌دهد تا درصورت تخلف مستاجر، هزینه‌ای را برای جبران خسارت خود دریافت کند.

در بند ۱۴ در اکثر قراردادهای اجاره در مورد خسارت دیرکرد تخلیه در جمله آخر نوشته شده است: «تهاتر خسارت ناشی از تأخیر تخلیه (اجرت‌المثل) با مبلغ قرض‌الحسنه بلااشکال است.» این یعنی اگر مثلاً تعیین شده که به ازای هر روز دیرکرد در تخلیه ۵۰ هزار تومان جریمه باید بپردازید، این مبلغ را مالک می‌تواند از مبلغ رهن کم کند.

بسیاری از مستاجران و مالک‌ها، باوحود ذکر جریمه تاخیر در مبایعه نامه به چالش می‌خورند. با این‌حال اگر این مورد در قرارداد ذکر شده باشد، می‌توان از بسیاری از چالش‌ها پیشگیری کرد.

نکته مهم دیگر اینکه دیرکرد اجاره خانه هم در قرارداد ذکر می‌شود. بهتر است مبلغ و درصدی را برای این تاخیر هم در نظر بگیرید تا مستاجر بیشتر متعهد به پرداخت به موقع شود.

چارچوب‌های مباشرت در اجاره

مباشرت در اجاره از نکاتی است که توجه به آن در قرارداد، از پیش آمدن مشکلات متعددی جلوگیری می‌کند. این بند از قرارداد اجاره، روی کلاهبرداری‌های احتمالی تمرکز کرده و رخ دادن آن‌ها را تاحدی غیر ممکن می‌کند.

بند مباشرت در اجاره به دلیل زبان سخت و حقوقی آن ‌غیرقابل فهم است. در این بند نوشته شده است: «مستأجر حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد» یعنی مستأجر نمی‌تواند خانه را اجاره دهد و خودش باید شخصاً آن را استفاده کند. به بیان دیگر اگر قرارداد دوم از سوی مالک تائید نشود قرارداد باطل می‌شود.

 

 

نکات تکمیلی قرارداد اجاره

حقوق‌دانان تأکید می‌کنند که در تنظیم قرارداد اجاره اول از همه به محدودیت زمان توجه کنید: یعنی بنویسید که این خانه برای یک سال اجاره داده می‌شود. اگر مدت اجاره مشخص نباشد اجاره باطل می‌شود. معمولاً مدت اجاره را یک‌ساله تعیین می‌کنند.

دو طرفی که پای معامله اجاره می‌نشینند و آن را امضا می‌کنند باید بالغ و عاقل باشند؛ یعنی افرادی که به بلوغ نرسیده‌اند یا اینکه صلاحیت عقلی ندارند نمی‌توانند ملکی را اجاره بدهند یا اجاره کنند.

اجاره باید حتماً کتبی تنظیم شود. قراردادی که شفاهی بسته شده باشد شما را تا مدت‌ها حیران راهروهای دادگاه می‌کند. در این قرارداد باید به زمان پرداخت اجاره از سوی مستأجر اشاره شود.

 

 

در بند بعدی آن آمده: «موجر باید مالک یا متصرف قانونی یا قراردادی مورد اجاره باشد و در صورتی که به عنوان ولایت، وصایت، وکالت، قیمومیت، اجاره با حق انتقال و از قبیل اختیار اجاره دادن داشته باشد، باید اسناد و مدارک مثبت حق انتقال را ضمیمه کند و مشاور موظف به احراز موضوع فوق است.» یعنی اگر کسی که قرارداد را منعقد می‌کند قیم یا وصی باشد باید مدارک حقوقی ثابت کننده این رابطه حقوقی را به اجاره‌نامه ضمیمه کند.

در بند ۱۳ به تمدید اجاره‌نامه اشاره شده که یعنی باید قبل از تاریخ انقضای قرارداد حتماً آن را تمدید کرد. برای این کار هم دو طرف متن قرارداد قبلی را به اضافه شرایط و تغییرات مورد توافق امضا می‌کنند.

یکی از غیرقابل فهم‌ترین جملات موجود در قراردادهای اجاره مربوط به ماده هفت است که در آن نوشته شده: «کلیه خیارات ولو خیار غبن به استثناء خیار تدلیس از طرفین ساقط گردید.» منظور از این عبارت، شرایط فسخ قرارداد است که پیشنهاد می‌شود در مشاوره با یک مشاور حقوقی، جزئیات کامل آن را بررسی کنید.

هنگام بستن قرارداد از صحت کد رهگیری آن مطمئن شوید. به دو روش اینترنتی و همچنین از طریق ارسال پیام کوتاه می‌توان کد رهگیری یک قرارداد را استعلام کرد.

در بند شش قرارداد اجاره به این اشاره شده است که مستأجر نمی‌تواند کاربری ملکی را که اجاره کرده تغییر دهد و حق اجاره دادن ملک به فرد دیگری را ندارد. همچنین هزینه آب، برق، گاز و تلفن و تعمیرات جزئی بر عهده مستأجر و هزینه تعمیرات کلی، مالیات و عوارض شهری بر عهده مالک است.

 

منبع : دیوار

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین حمید زاده
2 سال قبل

ما یک مستاجر داشتیم که بیرونش گردیم. آبگرم کن را خراب کرده بودند و داده بودند تعمیرات. به ما میگفتن باید شما هزینه شو پرداخت کنید. واقعا هزینه این موارد با چه کسی است؟