از شغلهای پرسود در عصر حاضر میتوان به مشاور املاک اشاره کرد. افراد زیادی هستند که دلشان میخواهد آژانس املاک خود را تأسیس کنند، اما اطلاعات کافی را در مورد این شغل ندارند. در این مقاله از زومیلا قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل تأسیس آژانس املاک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
مراحل اخذ مجوز مشاور املاک
اولین مرحله برای راهاندازی آژانس املاک، اقدام برای اخذ جواز کسب است.
پلیس اماکن و مجامع امور صنفى تولیدى و توزیعى و وزارت بازرگانى صادر میشود. برای دریافت جواز کسب لازم است مراحل زیر را طی کنید:
قدم اول
در قدم اول لازم است به سراغ اتحادیه مشاوران املاک بروید، درخواست کتبی پروانه کسب را ارائه دهید و کد رهگیری و رسید دریافت کنید.
قدم دوم
در این بخش، مراحل زیر انجام میشود:
گروهی از بازرسان به محلی که متقاضی قرار است آژانس املاک تأسیس کند میروند.
بازرسان از محل مورد نظر گزارش تهیه میکنند.
بازرسان در جلسهای درخواست متقاضی را بررسی میکنند.
نظر بازرسان به صورت کتبی به متقاضی اعلام میگردد.
قدم سوم
متقاضی، جهت اخذ پروانه کسب، سه ماه فرصت دارد مدارک موردنیاز را از طریق سامانه اصناف ارسال کند.
مدارک لازم جهت پروانه کسب املاک
مدارک موردنیاز عبارتاند از:
۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید سه در چهار
کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه
اصل و کپی سند محضری ملک
اصل و کپی پایان کار اداری یا تجاری ملک
در صورتی که قرارداد اجاره داشتید، علاوه بر مدارکی که در بالا گفته شد، لازم است نسبت به تهیه اصل و کپی اجارهنامه ۵ ساله به همراه کد رهگیری و هولوگرام طبق تأییدیه کد پستی اقدام کنید.
در صورتی که قرارداد مالکیت داشتید، اصل و کپی مبایعهنامه به همراه کد رهگیری و هولوگرام طبق تأییدیه کد پستی واحد صنفی.
متراژ واحد صنفی باید حداقل ۱۲ مترمربع باشد.
اصل و کپی تأییدیه کد پستی واحد صنفی.
رضایت محضری موجر طبق اجارهنامه
رضایت محضری مالک ملک جهت تغییر شغل یا نقلوانتقال سرقفلی.
رضایت محضری شریک با کپی صفحه اول شناسنامه و کپی کارت ملی و یک قطعه عکس شریک.
مراحل تاسیس آژانس املاک
هزینه گرفتن پروانه کسب مشاور املاک
هزینه اخذ پروانه کسب شامل موارد زیر میشود:
پرداخت فیش ۳ هزار تومانی به شمارهحساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ (خزانه کشور)
پرداخت ۵ برابر مبلغ حق عضویت اتحادیه مشاوران املاک که بر اساس سال اول محاسبه میشود (این مبلغ نباید از ۳۰۰ هزار تومان کمتر باشد).
قدم چهارم
این مرحله دشوار است و متقاضی توسط اداره اماکن نیروی انتظامی تائید صلاحیت میشود. علاوه بر مدارکی که در قدم سوم گفته شد، در این مرحله لازم است فرد متقاضی مدارک زیر را ارائه دهد.
گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر.
گواهی عدم سوءپیشینه کیفری.
تائید صلاحیت اداره اماکن نیروی انتظامی.
گواهی گذراندن دوره آموزشی (معافیت برای متقاضیان بالای ۷۰ سال).
ارائه گواهی اداره امور مالیاتی مرتبط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت بدهی مالیات.
اختصاص کد شناسه دهرقمی و الصاق آن به پروانه کسب.
اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد دهرقمی.
قدم پنجم
قدم پنجم، آخرین مرحله اخذ مجوز مشاور املاک است. در این مرحله، پرونده متقاضی توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک بررسی میشود و در صورت تائید صلاحیت، جواز کسب توسط ایشان امضا میشود.
درآمد مشاور املاک
درآمد مشاوران املاک از طریق کمیسیون یا همان واسطهگری در معاملات به دست میآید.
به گفته اتحادیه مشاوران املاک، حق کمیسیون به صورت زیر تعیین میشود:
معاملات تا سقف ۳۰ میلیون تومان: نیم درصد مبلغ مورد معامله.
معاملات بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان: نیم درصد مبلغ مورد معامله برای ۳۰ میلیون تومان و به ازای ۲۰ میلیون تومان باقیمانده ۲۵ صدم درصد اضافه میشود.
معاملات بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان: به ازای هر ۵۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد.
مراحل تأسیس آژانس املاک