املاک پرند
املاک پرند

آنچه در این مقاله میخوانید!

خسته و کوفته از سر کار آمده‌اید و بعد از خوردن ناهار می‌خواهید کمی استراحت کنید که صدای مشاجره مدیر ساختمان و یکی از ساکنان به دلیل پرداختن نکردن به موقع شارژ، شما را به سقف می‌چسباند. با خستگی مفرط شب به رختخواب می‌روید تا صبح زود بتوانید در محل کارتان حاضر شوید، فارغ از اینکه همسایه دیوار به دیوارتان در حال تماشای فوتبال با گزارش سرهنگ علیفر است و برنامه‌ای هم برای کم‌کردن صدای تلویزیون ندارد. ریشه تمام این مشکلات در عدم تنظیم قوانین آپارتمان نشینی و عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی ازسوی همسایه‌ها است.

خیلی‌ها در سال‌های گذشته در خانه شخصی و ویلایی پدری زندگی کرده‌اند که همه اختیار چهاردیواری دست خودشان بوده است؛ اما با افزایش شهرنشینی، بیشتر شدن جمعیت، افزایش قیمت‌ها و رشد آپارتمان‌سازی، حالا بیشتر جمعیت کشور در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چندین و چند واحدی ساکن هستند و باید رعایت حال تعدادی زیادی از همسایگان را بکنند.

 

 

 

مشکل اصلی اینجا است که به دلیل رعایت نشدن قوانین آپارتمان نشینی، شاهد مشکلات زیادی در بین همسایگان هستیم که گاهی پیامدهای بسیار ناخوشایندی دارد. بی‌شک اختیار واحدی که در آن زندگی می‌کنید برای شما است، اما وقتی کنار دیگران زندگی می‌کنید هم باید رعایت حالشان را بکنید و هم حق و حقوقی بین همه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

به همین دلیل باید همه با اساسنامه آپارتمان نشینی آشنا باشند و خودشان را ملزم به رعایت آن کنند. اما متاسفانه مشکلات از ناآگاهی و آشنا نبودن با این قوانین سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل امروز می‌خواهیم بیشتر درباره چند قانون آپارتمان نشینی که خیلی هم مهم هستند صحبت کنیم.

 

انتخاب مدیر ساختمان

وظایف مدیر ساختمان بسیار اهمیت دارد ؛اکثر مردم فکر میکنند  انتخاب مدیر ساختمان کار سختی نیست و بیشتر از اینکه قانون باشد، یک امر بدیهی به نظر می‌رسد. ولی همین انتخاب به راحتی‌ای که ما فکر نمی‌کنیم نیست؛ چراکه خیلی‌ها حاضر به پذیرفتن مسئولیت نیستند. از طرف دیگر برای الزامی‌شدن اجرای قوانین، پیگیری‌های لازم، نظارت بر اجرای صحیح، ایجاد نظم و… نشان می‌دهد که انتخاب یک یا چند مدیر خوب برای ساختمان ضروری است. البته که باید با او همکاری کامل را داشته باشیم.

پیشنهاد سردبیر
قرارگاه امام حسن مسکن ملی پرند

شناخت حریم خصوصی و مشاعات ساختمان

یکی از مهمترین قوانین آپارتمان نشینی که متاسفانه برخی آن را به سادگی نادیده می‌گیرند، رعایت حریم خصوصی دیگران و شناخت درست مشاعات ساختمان است. بدون شک واحدی که در آن زندگی می‌کنید، در اختیار کامل شما قرار دارد، ولی راهروها، پارکینگ، آسانسور، نمای داخلی و بیرونی، محوطه و حیاط ساختمان و… جزو مشاعات ساختمان است که باید همه قوانین مربوط به آن را رعایت کنید. بنابراین هیچ‌ کس با سلیقه شخصی و بدون هماهنگی و نظر مثبت دیگر همسایه‌ها نمی‌تواند هرکاری دلش خواست درمورد مشاعات انجام دهد.

 

رعایت انضباط عمومی در قوانین آپارتمان نشینی

در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، واحدها، انباری‌ها، پارکینگ‌ها، حریم راهرو، انشعابات و کنتورها و… کاملا مشخص شده است. بنابراین وظیفه همه ساکنان است که نظم و انضباط عمومی را رعایت کنند. هیچ کس حق تعرض به حریم دیگری را ندارد، نمی‌تواند بدون اجازه در پارکینگ همسایه پارک کند، وسایلش نباید مزاحم دیگران باشد، نباید ایجاد بی‌نظمی کند و در نهایت اینکه باید نظافت و بهداشت در تمام ساختمان رعایت شود.

آلودگی صوتی ممنوع

یکی از بزرگترین مشکلاتی که به دلیل ناآگاهی نسبت به قوانین و پایبند نبودن به اساسنامه آپارتمان نشینی پیش می‌آید و سرمنشا بسیاری از مشکلات بعدی است، ایجاد آلودگی صوتی برای دیگران است. ساکنان ساختمان حق ندارند با صدای بلند به طوری که موجب آزار دیگران شود در واحد خودشان و به ویژه مشاعات صحبت کنند. سروصدای زیاد تا پاسی از شب یا زمان استراحت دیگران، برگزاری مهمانی‌های پرسروصدا با آلودگی صوتی، زیادی کردن صدای تلویزیون، فیلم و موسیقی و به طور کلی هرگونه آلودگی صوتی ممنوع است.

پیشنهاد سردبیر
تفاوت قول نامه و مبایعه نامه

البته صدای بچه‌ها هم باید کنترل شود، ولی می‌توان به در نظر گرفتن اینکه کودکان حق بازی کردن دارند، تا حدودی با این قضیه کنار آمد، به شرط اینکه در زمان استراحت همسایگان یا بیش از اندازه مزاحم نباشد.

فرهنگ آپارتمان نشینی و پرداخت حق شارژ

امورات ساختمان و آپارتمان بدون حق شارژ نمی‌گذرد؛ جایی که بسیاری از مدیران دلشان خون است و همچنان یک یا چند ماه از شارژ را از ساکنان طلبکارند. هزینه نظافت عمومی ساختمان، تعمیرات، پرداخت قبوض عمومی، تعمیر و نگهداری آسانسور، خرید لوازم و تجهیزات جدید برای مشاعات، بهبود وضعیت محوطه و… از شارژهای پرداختی ساکنان تامین می‌شود. به همین دلیل یکی از مهمترین قوانین آپارتمان نشینی پرداخت به موقع شارژ و دیگر هزینه‌های مشخص شده از سوی مدیر یا هئیت مدیره است.

 

 

مراقبت از آسانسور

درِ آسانسور بد بسته می‌شود، به ناگهان بین طبقه ۲ و ۳ گیر می‌کنید یا آسانسور همیشه خراب است و باید کوهی از پله‌ها را بپیمایید تا به طبقات بالاتر برسید، همه این موارد می‌تواند از خود ما باشد. کوبیدن در آسانسور، حمل اثاثیه و اسباب‌کشی با آن، سوار شدن بیش از نفرات مجاز، تعمیر و نگه‌داری غیراصولی، بازی کردن بچه‌ها با آسانسور و… از جمله مواردی است که باعث می‌شود نتوانید از این وسیله کاربردی استفاده کنید.

حیوان خانگی، فقط در خانه خودتان

در روزهایی که خیلی‌ها برای خودشان حیوان خانگی دارند حواستان باشد که این حیوانات خانگی هستند و گرداندن آنها در مشاعات ساختمان با اساسنامه آپارتمان نشینی، نظرات، عقاید و مطلوبیت‌ها دیگر ساکنان در تضاد است. بنابراین روی این موضوع حساس باشد که مشکل خاصی بین شما و همسایگان‌تان پیش نیاید.

پیشنهاد سردبیر
قیمت خانه در پرند اردیبهشت 1402

 

 

نکته نهایی درباره قوانین آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی قوانین ریز و درشت زیادی دارد که در بسیاری از مواقع رعایت نکردن آنها و نبود مدیریت صحیح باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. اما بیشترین موضوع که باید به آن توجه کنیم، تقویت فرهنگ آپارتمان نشینی در کنار رعایت قوانین است؛ چراکه این دو مورد مکمل یکدیگر هستند. نکته مهم نهایی اینکه قوانین آپارتمان نشینی بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها تنظیم می‌شوند که می‌توانید خلاصه‌ای از آن را در وب‌سایت وزارت راه و شهرسازی بخوانید.

مهمترین قوانین آپارتمان نشینی مربوط به رعایت حقوق دیگران، شناخت حریم‌ها، رعایت نظم و انضباط، پرهیز از آلودگی صوتی، رعایت بهداشت، پرداخت به موقع شارژ و مسئول بودن همه در قبال یکدیگر است. باید خودمان را ملزم به این موارد کنیم تا بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز و خوبی داشته باشیم.

 

دانلود pdf قانون آپارتمان نشینی 

 

دانلود pdf قانون تملک آپارتمانها

منبع

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

این مطالب را هم بخوانید!
آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی
افزایش قیمت مسکن ملی پرند
قیمت مسکن ملی به متری 20 میلیون رسید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *